D 401 vid Älvsjö gbg, 1966, bild. (Fordon: lok)

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 17, 2017, 16:06 (2442 dagar sedan) @ Ulfe

Men då !
TACK !
Tror det är första gången jag ser ett foto av 401. Det var mitt "älsklingslok" under mina barnaår i Boden i början på 50-talet. Det tillhörde då 19 Ms i Kiruna. Då var jag en liten knatte på runt tio år, så någon kamera hade jag inte. Runt 1955 blev D-loken på malmbanan ersatta av Da, men innan dess klappade mitt hjärta litet extra när jag såg D 401 passera framför, exempelvis, bommarna vid lokstallet (som är borta sedan måååånga år - ja, och lokstallet också för den delen sedan många år [inte så mååånga år som bommarna!], jag sörjer!) - jag var ofta till lokstallet. Idag kallas sådant för "spårspring"... Exempelvis i Hallsberg är det numera noggrant inhägnat; bara att konstatera och acceptera...
401 var ju inte det enda D-loket som var placerat i Kiruna - men numret gjorde att det fastnade särskilt mycket. Dom andra D-loken kommer jag inte ihåg!
Jag hade, samtidigt som 401 var ett älsklingsnummer, två andra älsklingsnummer: 1026 och 1432. Se dom sida vid sida under ånga var en höjdare - tänk om jag hade haft en kamera! Ja - förlåt, det är "OT".
Några år sedan 401 försvann söderut fick jag ännu ett annat älsklingsnummer - 7707, som sen blev 105 och sen 205. Men det är en annan historia, också "OT".
Berra


Hela tråden: