Lokförares pensionsålder (Järnvägspersonal)

av Lennart Petersen, Thursday, August 17, 2017, 18:16 (2415 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Angående pensionsåldern så var det samma sak som för annan statlig verks-verksamhet som övergår i AB-form, den blev 65 istället för 60. Herrarna i det fallet sitter i LO-borgen.


Fast för de lokförare som hade 60 förblev pensionsåldern 60 även efter bolagiseringen. För nytillkomna, och alla andra, 65.


Åldern har varierat, i olika perioder och länder. Lägst jag hört är 50, i Frankrike ca 1985. På en resa fick jag då kupésällskap av en (privatresande) fransk förare. Vi stapplade oss fram till den franska siffran 50, följd av Österrikes 55. I båda fallen lär militära pensionsåldrar ha inverkat.

Skalans andra ände tycks ha varit 70 år, i Danmark. Jag har mött två så gamla förare: Den ene 1966 Saeby-Ålborg, för dagen körande rälsbuss. Konduktören (tvåvagnståg) berättade om åldern och att föraren förstås var Ålborg Privatbanners äldste. Enmanstjänst i vissa tåg (Ensam rälsbuss) förekom givetvis även på APB.

Nästa gång 1976, var det en DSB-förare på MY Nyköbing Fl-Köpenhamn. DSB hade förarbrist och
vederbörnde var ogift, ville därför hjälpa till längst möjligt.

I Sverige tycks bara SJ haft 60 år. All TGOJ-personal pensionerades vid 63, även cheferna.
De fick gå till 65 vid NBJ, men för trafikpersonal gällde 63. SJ fick t o m ha kvar någon
enstaka överårig förare under en övergångstid. Förstås med SJ Säo-fortbildning
och hälsokontroll.

I Sverige utmärkte sig ju försvaret med låga pensionsåldrar, 50 för lägre befäl och officerare, 55 för mellanskikt och 60 för högre officerare. Televerket har jag för mig hade 55 för telefonister.
Annars var det för de statliga verken som SJ tre pensionsåldrar, 60-63 för lägre tjänstemän inklusive lokförare, 63-65 för mellanskikt och 65-66 för högre tjänstemän. Den lägre åldern innebar att man hade rätt till pension och den högre att man var skyldig att gå i pension. Denna skyldighet innebar att den som var sent anställd och tjänat in en mycket låg tjänstepension (30 år behövdes för full pension) kunde få stora problem fram till att folkpensionen betalades ut. Tjänstepensionen samordnades sedan med Folkpension, senare ATP, så att man fick den högsta av dessa.


Hela tråden: