I USA - (Järnvägspersonal)

av Stefan Skoglund, Friday, August 18, 2017, 11:52 (2414 dagar sedan) @ Lennart Petersen

- vet jag inte hur det är idag.
Men i boken "Nordamerikanska reseintryck" från 1948 (ja, jag vet, det är en gammal bok, skriven som en reseberättelse av representanter från dåvarande järnvägsstyrelsen efter en resa till USA), berättas på sida 97 om att "delegationen här och där påträffade [ män i 70-årsåldern ] förande tunga expresståg".
Med tanke på hur situationen är för gamla i USA idag (på en stormarknad tvingas man ofta lämna över kundvagnen och kassar till så gamla människor, att dom knappt klarar att gå upprätta - och det är deras levebröd, så man måste låta dom göra det!) - hur är det för lokpersonal?
Någon som vet?
Berra


Ja jag har den boken och den är ett intressant dokument och en reseskildring från sin tid. SJ Gd med två överingenjörer gjorde en stor studieresa till USA.
Ja det sägs att man såg lokförare i upp emot 70 års åldern men också att "pensionering vid 65 var önskvärd". De stora bolagen hade ju ordentliga pensionssystem och för vanligt folk har ju USA haft en folkpension ända sedan mitten på 30-talet. Förutsättning där var att man registrerade sig och dessa register har varit till utmärkt hjälp för släktforskning.
Men åter till lokförarna så sägs det inget om varför man körde vid rätt hög ålder.
I Europa har det varit att man pensionerar sig när man kan och gärna så tidigt som möjligt, i USA har det ofta funnits en filosofi att man jobbar så länge man orkar och får, helt enkelt för att få lite mer pengar.

Lee Iacocca var vansinnig över situationen att behöva släppa iväg 45-åringar till pension (de bilbyggarna började i 16-18 årsålder och när de var 45 ca hade de redan tjänat in rätt till full pension från storföretaget.) De pensionärerna skaffade sig sedan en till födokvist exv att köra taxi.

Varför ha en kutym att släppa iväg personer i sin bästa ålder (ordentlig yrkesarbetare som numera verkligen kan sitt jobb dvs nästan inga fel) till grönbete ??


Hela tråden: