SÅS-lokomotorer på slakthusområdet i Stockholm (Fotografier/bildfrågor)

av Carl-Erik Olsson, Friday, August 18, 2017, 19:12 (2441 dagar sedan) @ Hans N

[img]http://i.imgur.com/gJwZWFl.jpg[/img]

Torde vara ex Z49 77, har följande anteckningar. 76an kom väl först 1976 till slakthuset.
Rätta gärna (t ex är Niclas och Per Jönslars samma person eller ?)
76 : Lev -- 1942 litt Zsc, 1942 -- 1956 litt Z4.
Såld år 1963 till Ljusne-Voxna AB, Ljusne (LW 249).
Vidaresåld år 1976 till Stockholms slakthus.
Överlämnad till SÅS år 1983.
Såld 2010-11 till Per Jönslars, Hedemora.
Skrotades av skrotfirman Kosakoski, Gävle 2011-07.

Dessa uppgifter verkar stämma i stort sett, jfr [link=http://industribanor.se/dokument/loklistor]IBF-tillverkarlistan[/link]. Där anges dock både Z49 75, 76 och 77 ha en Scania Vabis 8-cyl (180 hk) dieselmotor, men detta gäller bara nr 75, som väl till denna har en Atlas Diesel hydraultransmission p s s som bl a Z43. 76 och 77 hade kvar den originalmonterade (enl SJ Str 77) 6-cyl 160 hk Wisconsin bensinmotorn med en gigantisk manuell osynkroniserad 4-växlad låda.
Nr 76 såldes alltså inte av SÅS till Elving Långdahl utan till Niclas Jönslars som själv kom och hämtade den med egen låglastartrailer, f ö samma som transporterade upp ångloket B 1369 från Klippan till Elving Långdahl i Grådö för ett antal år sedan. (Tender och boggi fick åka i ett annat ekipage, någon som har bilder?)

77 : Lev -- 1942 litt Zsc, 1942 -- 1956 litt Z4.
Såld år 1964 till Stockhoms slakthus.
Överlämnad 1984 till SÅS.
Såld 2010-10 till Niclas Jönslars, Hedemora.

Här stämmer IBF-uppgifterna sämre. Visserligen anskaffades den förmodligen som reservlokomotor av Slakthuset 1964 och slopades 1977 och överlämnades till SÅS, som dock skrotade den på Slakthuset med tillvaratagande av vissa delar, möjligen 1984.

Slakthusets egen onumrerade nyinköpta Bergbolags-lokomotor från 1948 hade åtminstone vid SÅS-övertagandet efter SÅS-flytten från Slakthuset till Västberga omkring 1990 en 6-cyl ca 130 hk (fel i IBF-listan) Scania Vabis dieselmotor med likaså manuell osynkad 4-växlad låda, om än betydligt mindre än i nr 76 och 77. Denna såldes också till Niclas Jönslars, som alltså körde två rundor med sin trailer med lokomotorer till Dalarna. Han hade då vissa planer på nån sorts användning av dem, men 76 skrotades alltså och den onumrerade lär ha setts "någonstans i Dalarna" efteråt, okänt om den finns kvar idag.
/CEO


Hela tråden: