Motorbaxning inte bara i GM-lok (Fordon: lok)

av Carl-Erik Olsson, Friday, August 18, 2017, 19:54 (2414 dagar sedan) @ WS

Man ville försäkra sig om att inte någon cylinder var fylld med vatten och därmed förorsakar ett så kallat hydrauliskt lås. Man var helt enkelt rädd att vevstake och vevaxel kunde skadas om motorn tvärstoppades under första startvarvet.
Med tiden visade det sig att både vevaxel och stake inte kom till skada vid dessa sällsynta tillfällen och påbudet drogs tillbaka.


Även om just GM-motorerna kanske inte va så känsliga för detta,
så kan fenomenet med vätska/hydraulisk-låsning/skada vara ett problem.

Har en gång sett en krokig vevstake plockas ur en Dieselmotor p.g.a detta. /WS/

Inför igångsättning på ett industrispår intill Helsingborgs godsbangård sommaren 1981 av den då till nuvarande Veteranjärnvägen överlåtna Bergbolagslokomotorn "LOK 1" med Scania Vabis 8-cyl dieselmotor D812 från "Kopparverket", dåvarande Bolidens anläggning, numera Kemira, konsulterades verkstadshandboken som rekommenderade lossning av dekompressionspluggarna i cylindertopparna och runtdragning av motorn m h a t ex en kofot mot svänghjulets kuggkrans. Detta visade sig vara en klok åtgärd, ty då sprutade det ut vatten från cylinder nr 7. Detta visade sig vara regnvatten som hade kommit in genom den öppna avgasventilen p g a ett kort avgasrör från grenröret direkt uppåt och inget skydd på detta. Denna åtgärd förhindrade då att någon vevstake skulle krökas, men dessutom hade vattnet i detta fall genom frysning spräckt cylinderfodret. Lyckligtvis hade SJ på den tiden lokverkstad i staden, halvvägs bort mot dagens Raus depå, och där kunde ett nytt foder erhållas och verktyg lånas så en kollega och undertecknad kunde byta detta under fältmässiga förhållanden med gott resultat. Motorn gjorde sedan tjänst i några år innan lokomotorn skrotades och motorn flyttades till annat behövande fordon.
/CEO


Hela tråden: