D 401 vid Älvsjö gbg, 1966, bild+ bild från 1967. (Fordon: lok)

av Alex, Friday, August 18, 2017, 23:31 (2440 dagar sedan) @ Ulfe

Stort tack för dina fina bildskatter från de södra förorterna. Eftersom jag som bekant är född och uppvuxen i Huddinge så upplevde jag mycket av 60-talets förändringar efter linjen då jag satt med näsan tryckt mot tågfönstret.

Först var det Älvsjö nya godsbangård som var ett evighetsprojekt som pågick under lång tid. Sedan kom nya vagnhallen för pendeltågen och inte så sent efter den nya anslutningen till godsbangården söderifrån mellan Stuvsta och Älvsjö.

Troligen var det så att jag alltid satt på tågets "östra sida" under en stor del av 60-70 talet för det fanns mer att se på den sidan. På den tiden var det många godståg som avgick från Älvsjö Gbg på kvällen så det fanns alltid några tåg inne som väntade på avgång och kanske också några som var på rull ut från Älvsjö.

Om man steg av pendeln i Huddinge och dröjde sig kvar på perrongen några minuter så kom det alltid ett långt godståg glidande efter pendeln. Under 70-talet så godstågen nästan med 5-10 minuters intervall söderut på kvällarna från Älvsjö, Tomteboda och Norra station. Mvh/Alex


Hela tråden: