SJ litt Yoa2/X9 -- också vid växling. Automatik? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Monday, August 21, 2017, 09:21 (2439 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Min fråga till er kunniga.

Hur lyste denna belysning på Yoa2/X9
[URL=http://forumbilder.se/G99L1/slutljus][IMG]http://forumbilder.se/G99L1/slutljus.jpg[/IMG][/URL]


Vänligen och tacksam för svar.
Bo


Med fast sken.


Det är en slutsignal som bara lyste på sista vagnen i hela tåget och då med vitt sken framåt och rött bakåt. I princip behöver den inte lysa vid växling men jag tror att den gör det om man imte särskilt släcker den?


Nej, det stämmer inte beträffande växling. De fasta slutsignallyktorna på motorvagnssätt används också för att utmärka motorvagnsenhetens bakände växling. Vid växling med ett motorvagnssätt (som kan bestå av en eller flera motorvagnar eller motorvagnsenheter) innebär signalen "back" att motorvagnssättet ska gå åt det håll varåt dess bakände är riktad. Nutida bestämmelser finns i [link=http://www.trafikverket.se/contentassets/bf17b089dbe347acad20b91ceeda913d/modul_3h_17_06_01.pdf]TTJ modul 3 H[/link], på sidan 85 och 106, samt på motsvarande ställe i [link=http://www.trafikverket.se/contentassets/bf17b089dbe347acad20b91ceeda913d/modul3e_signaler_system_e_20170601.pdf]TTJ modul 3 E[/link], sid 39 och 60. Dessa bestämmelser är oförändrade i sak sedan 1951.
/up

Tack för rättelse!

Vet du om akutsignalen fungerar automatiskt på dessa motorvagnar, d v s att den alltid lyser i en okopplad ände om förarplatsen inte är aktiverad? Fördelen med automatik skulle ju vara att den inte blir bortglömd när man byter ände eller kopplar till och från vagnar. Nackdelen vore att vid självavkoppling av en enhet, så skulle slutsignalen automatiskt tända upp i det "nya tågslutet", vilket då skulle sätta hela säkerheten med de vita skenet och tågklarerarens kontroll ur spel!


Hela tråden: