GM demonstrationslok typ G12 - reservboggin (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Tuesday, August 22, 2017, 13:01 (2411 dagar sedan) @ BD

De boggier som satt under loket från leverans var dåliga. Efter svetsning hade man i Kanada sedan "slipat bort" svetsfogarna, min far hade visat de dåliga fogarna för John Singelton. Det var nästan hål genom rambalkarna vid en del svetsfogar.
Vid revision hos Henschel undersattes loket därför två nytillverkade, likadana boggier.
De borttagna boggierna blev kvar hos Henschel. När SJ köpte loket, ingick i priset en reservboggi, "som befann sig i Tyskland". EMD tänkte sig nog att reparera en av de hos Henschel kvarblivna boggierna. Men se - det gick inte, för Henschel hade, tydligen utan att kontakta EMD, skrotat de två boggierna!
Så EMD fick ett problem på halsen. Man var av kontraktet med SJ tvungna att leverera en likadan boggi. Men varken i USA eller Kanada byggde man sådana boggier längre, EMD hade övergått till gjutna boggiramar även för exportloken (därför hade den första G12:an till Norge svetsade boggier, och den andra gjutna boggier). Så man fick leta efter någon annan som kunde leverera en likadan, svetsad, boggi. Efter tydligen litet "om och men" åtog sig NoHAB att bygga boggin. NoHABs plåtverkstad var överhopad med jobb, så SJ fick inte sin efterlängtade reservboggi förrän 1959. Den var precis likadan, men sandlådorna var avfasade så de inte skulle sticka ut bredare än loket i övrigt. Ja - och så var den målad ljusgrå, inte svart.
Det hade ju i och för sig gått utmärkt att sätta loket på en svetsad och en gjuten boggi. Men jag vet inte viktförhållandena, det hade kanske varit olämpligt av viktskäl.
Berra


Hela tråden: