Om spänningen på tunnelbanan. Spänningstoleranser (Järnväg allmänt)

av Mr H, Tuesday, August 22, 2017, 17:27 (2411 dagar sedan) @ Leif B

I ett tidigare inlägg som har halket ner på sida 2, avviosas påståendet att tunnelbana 3 skulle matas med 750 V, eftersom denna spänning skulle skada fordonstyperna C14 och C15.

När jag läser tidningen Tågs specialutgåva om tunnelbanan 1980, står det klart och tydligt (faktarutan sidan 30) att tunnelbana 3 har linjespänning 750 V, till skillnad från övriga linjer som har 650 V.

Då är frågan:

* Hade Tb3 en linjespänning på 750 V år 1980 men att den senare sänktes med tanke på leveransen av de nya fordonstyperna?

eller

* Är det tryckfel/felaktig uppgift i tidningen?

eller

* Har Tb3 750 V linjespänning även idag?


Innan man fokuserar för mycket på specifika värden, så kan man fråga sig vad det är för spänning man egentligen talar om.

Den nominella systemspänningen är idag 750 V för alla tre tunnelbanorna (samt för spårvägssystemen och Saltsjöbanan).

Den nominella spänningen för tunnelvagnarna är en delvis annan sak. Här kan jag som exempel nämna att nyaste vagntypen C20, som körs på alla tre banorna, verkar vara specad för nominellt 650V med tolerans ned till 450V och upp till 770V vid normal drift. Någon kan kanske kolla vad som gäller för C30.

Den verkliga spänningen i systemet är som sagt varierande. En ganska viktig förklaring till detta är användningen av återmatande elbroms. Principen för denna är, enkelt uttryckt, att det bromsande tågets strömriktare matar strömskenan med en spänning som är högre än den från likriktarstationerna, varvid andra tåg i närheten kan använda den återmatade energin. Om inga sådana förbrukare finns, så fungerar inte detta utan spänningen fortsätter att öka, och därför kopplas bromsmotstånden in om spänningen går upp över ett visst värde. Detta värde (jag nämnde 740 V för C14-C15, det är nog något högre för C20) är i praktiken den högsta spänningen som borde uppstå under normala förhållanden.

Här kan noteras, att år 1980 var det bara på Tub 3 som vagnar med återmatande elbroms användes reguljärt (C7/C9), medan sådan idag förekommer på alla tre banorna. Möjligen kan detta ha haft en viss inverkan på hur man uttryckt sig kring spänningarna.

Vad är då den verkliga spänningen i systemet om man går ut och mäter vid ett godtyckligt ögonblick, eller effektivvärdet över tid av många sådana mätningar? Ja det vet jag inte men jag skulle gissa på typ 700-720 V vid normal belastning och upp till ca 770 V vid bromsning. På Tvärbanan ligger båda värdena bortåt 100 volt högre, trots att den nominella spänningen där formellt är samma.


Eftersom det fortfarande rullar C6:or på Tub 3, så tror jag inte att den ev. spänningshöjningen är genomförd än.

Vilka C6 rullar på bana 3?

Mr H


Hela tråden: