Om spänningen på Tb3 - Höjd spänning? (Järnväg allmänt)

av Harald, Tuesday, August 22, 2017, 21:13 (2410 dagar sedan) @ BD

* Har Tb3 750 V linjespänning även idag?


Enligt Wikipedia (sv) så har den blå linjen 750 V.


Kommer spänningen att höjas på de övriga linjerna eller är det redan utfört? Man kan anta att under årens lopp har alla banmotorer lindats om så att de numera tåla högre spänning.

Om det är problem så är det inte med banmotorerna, men möjligen med en del hjälpmaskiner. Banmotorerna måste tåla mycket mer än linjespänningen på likströmsfordon med motståndsbromsning. Vi kan ta Göteborgs M28 som exempel. Vid fullt pådrag är hela motståndet urkopplat vid c:a 20 km/h. Det betyder att vid maximal ström är motorspänningen lika med linjespänningen vid denna hastighet. Om man då bromsar med maximal ström vid 60 km/h får man alltså tre gånger linjespänningen. För att man inte ska få så hög spänning mellan lindning och stomme, så är vagnsstommen kopplad till motståndets mitt vid bromsning. Därmed får de två seriekopplade motorerna i en grupp plus resp. minus 1½ gånger linjespänningen. I praktiken blir det väl inte fullt så mycket eftersom det tar en stund för strömmen att stiga och under tiden hinner hastigheten sjunka något, men högre än linjespänningen är det säkert.

Vid ombyggnaden av A24 till A30 förbisåg man detta och kopplade bromskretsen så att den ena motorn fick för hög spänning, vilket gjorde att man måste sänka sth.


Hela tråden: