Motorbaxning generellt (Fordon: lok)

av Stefan Skoglund, Thursday, August 24, 2017, 17:54 (2435 dagar sedan) @ BD

Alla större motorer ska ställas av med öppna indikatorkranar och eventuella dräneringar av spolluftbältet på tvåtaktare öppna. Innan igångkörning bör motorn baxas runt för hand eller med luft eller el varefter kranar stängs.
Detta för att driva ut eventuellt vatten i någon cylinder. Att starta en motor med vatten i en cylinder medför fara för en krökt vevstake.

Även en bilmotor kan drabbas av vatten i en cylinder och krökt vevstake. Tecken på vatten i en bilmotorcylinder är att startmotorn inte orkar dra runt motorn helt utan att det tar stopp med en smäll. Men hinner motorn gå igång är det inte bra.

En av förarna i Anten demonstrerade detta för mig för ett antal år sedan (fordonet det gällde var HBJ maskinen.)
Han gav mycket avsiktligt (med ett getöga på svänghjulet) motorn en liten puff luft för att motorn bara skulle göra ett långsamt varv.


Hela tråden: