Vart är forumet på väg? (Historiskt material)

av Lennart Fransson, Thursday, August 24, 2017, 19:49 (2408 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag uppfattar att Järnvägshistoriskt forum är på väg att tappa den inriktning som forumet en gång deklarerade. Allt för mycket tenderar numera att handla om allt annat än järnvägshistoria, jag kastar snart tyvärr in handduken och hoppas att ett nytt "Järnvägshistoriskt forum" startas upp.

Ola Ahlström
Malmö


Jag kan inte annat än hålla med. Med tanke på att jag av flera personer kallats saker som småpåve och mobbare och annat på grund av mina synpunkter på bland andra trådstartarens oförmåga att respektera forumets regelverk, så kanske jag i självbevarelsedrift borde tiga stilla i den här frågan. Men som alltjämt relativt nybliven moderator (men desto mer långvarig användare) i Postvagnen, och medveten om både skillnaderna och likheterna dessa fora emellan, så menar jag att man nog måste tillåta en viss takhöjd för off-topic, MEN med det sagt så kan det inte vara okej att dessa fora ska vara ett vattenhål vare sig för somligas av politiska, ålders- eller vilka skäl det vara må, uppbyggda nostalgi- eller bitterhet-över-svunna-tider-känslor, i en del fall till den grad att andra skribenters genuina frågor nästan i varje enskild tråd kapas till att handla om i stort sett allt utom det frågeställaren faktiskt undrade över.

Moderering är ibland svårt, och jag är övertygad om att det här forumets moderatorer brottas med exakt samma gränsdragningsproblem som vi gör i PV. Och nej, det kommer aldrig att finnas en exakt gräns, men om somliga får använda det här forumet som vattenhål för i stort sett vad som helst, och om alla invändningar mot den praktiken snabbt resulterar i anklagelser om mobbning och annat liknande, tja då finns risken att skribenter med genuint järnvägshistoriska undringar kommer att söka sig annorstädes. Och det kan väl knappast vara något Järnvägshistoriskt forum önskar sig?

Väl talat. Låt Järnvägshistoriskt forum vara just vad det är tänkt att vara.


Hela tråden: