Spårvagnen i Stockholms innerstad tog en paus för exakt 50 (Historiskt material)

av Överkörmästaren, Monday, September 04, 2017, 10:13 (2420 dagar sedan) @ Björn Öman

Och jag har en plåt-sjua från en av vagnarna på den sista turen. Lördagnatt. Sjuan gick från Djurgården genom stan över Norrmalmstorg och Söder ner över den låga bron under Skanstullsbron som väl mest fanns till för att spårvagnarna skulle kunna ta sig mot hallarna i Johanneshov.

Nåja. Skansbron, som den heter, fyller ju alltjämt en viktig trafikuppgift för den lokala trafiken mellan Södermalm och södra hammarbyhamnen (bland annat busslinje 74 trafikerar bron), så den har i alla fall inte firat 50 år som onödig bro nu i helgen!

Men du syftar kanske på spåren över bron. Då kanske man behöver komma ihåg, att även om Skanstullsbron öppnades 1946, så gick spåren på den bara raka vägen genom tunneln till Slussen och tillbaka. Resterande delen av innerstadens och de övriga förorternas spårsystem kunde bara nås via Skansbron. Så det var en livlig trafik med spårvagnar över den med in- och utgående trafikvagnar till gamla Enskedehallen (fram till 1956), verkstadskörningar till Hammarbyhallen, verktåg till och från banförrådet m m.

En lite intressant grej är att den år 1956 öppnade Söderhallen nu i sommar har lagts ned och ersatts med en stor depå i Fredriksdal. Så från och med nu, så går återigen en stor del av innerstadslinjernas in- och utgående vagnar återigen varje dag över Skansbron!

(Jag ändrar lite i rubriken också, för sedan mer än halva tiden är ju spårvagnarna faktiskt tillbaka i innerstan, om än i begränsad utsträckning än så länge!)


Hela tråden: