1:a-klassinredning sekelskifte hos antikhandlare (Järnväg allmänt)

av Falken, Monday, September 04, 2017, 10:58 (2397 dagar sedan)

Hej!

Vid en mc-tur på Österlen i helgen passerade vi det lilla samhället Lövestad, där det bl a finns en antikhandlare. Denne antikhandlare hade en stor och pampig möbel som sades komma från en 1:a-klass sovvagnskupé från förra sekelskiftet.

Initialt blev jag eld och lågor när jag såg denna möbel, som bl a innefattar utvikningsbar sittplats/säng, förvaringsskåp med spegel samt kommod. Jag jobbar själv som lokförare (även om jag i grunden har ett moderat intresse för tåg/järnväg, konstigt nog) och vurmar mycket kring inredningsdetaljer från i synnerhet den viktorianska tiden.

Där och då hade jag i tankarna redan bestämt mig för att köpa den. Tog mått på den vackra möbeln för att kunna planera in den i hemmet (liten lägenhet från 1880-talet), men har dessvärre kommit till insikt att jag ej har plats för en sådan tingest. Möbeln mäter 180 x 100 cm (golvyta, ej utbäddad säng).

Vill av nyfikenhet gärna veta mer om denna möbel; ungefärligt årtal, vilken typ av vagn den funnits i och vem som har tillverkat den. Noterade att porslinet i kommoden var tillverkat av Göteborgs Porslinsfabrik, vars namn användes mellan 1898-1926 enligt källor på nätet. Hoppas någon på detta forum kan ge en hint om möbelns ursprung.

Har som sagt bestämt mig att låta den bero, så finns det intresse hos er järnvägshistoriker att förvärva den går detta utmärkt.

Spiken i kistan, Antikviteter & Byggnadsvård
Storgatan 34
27575 Lövestad
Tfn: 0706027254
Mail: spikenikistan@spikenikistan.com
Hemsida: www.spikenikistan.com

Med vänlig hälsning

/ Falken

PS.Ursäkta de två liggande bilderna som såklart skulle varit stående, vet ej varför det blev så när jag laddade upp dem. DS.

[image]

[image]

[image]

[image]


Hela tråden: