6st lokomotiv till salu (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Tuesday, September 05, 2017, 10:32 (2419 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det är ju båda numreringen och den korta tiden som är märklig. Inköptes de för någon trafik som inte blev av? Tidsmässigt kommer de när NrSlJ söker koncession så det kanske fanns planer på trafikering mot Strängnäs? Man hade ju ett antal B1-2 lok för persontåg och nästa serie dylika är ju inte förrän 1915-17 då de fyra första 1B2T-loken levererades.

Samma loktyp inköptes även av NOJ (nr 12,14,15) WBJ (nr 6) och KRJ (nr 1-2). och någonstans har det undrat om inte några av dessa egentligen var beställda för OFWJ men att de övertogs av andra banor. NOJ-loken var banans enda persontågslok och var nog inte speciellt lämpliga för linjetrafik på en lång bana med sina begränsade förråd. Å andra sidan hade NOJ bara tanklok vi denna tid (9 Fairlie + 2 sadeltankar). De blev j kvar där betydligt längre, två (12+14) såldes 1923 till SOEJ och det sista (15, omnumrerat till 11) fanns åtm kvar till banans 50-årsjubileum 1924.


Hela tråden: