Bangården slutade i vändskiva. Södertälje C [bilder] (Bana)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, September 05, 2017, 23:41 (2396 dagar sedan) @ Alex

.... Detta var under andra halvan av 60-talet Alla lokaltåg med lok och vagnar före X1 introduktionen gick ner till Södertälje Central och det var ju ganska många på ett dygn. Om jag minns rätt var det så att rundgången alltid skedde nere på Södertälje C så vändskivan användes flitigt. Då var det nog också så att alla loktåg backade ner till Södertälje C där loket gick runt via vändskivan. Föraren hade någon form av "interntelefon" som sände upp en summerton till tågex i Ses och tågklareraren vände då skivan till rätt spår. ...

fascinerande om tågklareraren "fjärrmanövrerade" vändskivan, men å andra sidan var ju denna vändskiva mest att anse som en specialkonstruerade växel.

På en ritning över illuminerade spårplanen, uppdaterad fram till 1952 [Sveriges Järnvägsmuseum] ser man att det fanns indikeringar med ofärgade lampor på två av sektorvändskivans lägen. På en ritning över hela signalsäkerhetsanläggningen (samma tid och källa) ser man att det fanns ett K1-lås som verkar kunna låsa skivan i läge till endera av dessa två spår. K1-nyckeln låstes sedan fast i en blockapparat, och när blockfältet förreglades frigavs motsvarande blockfält (Vä) i ställverket vid Södertälje S. Eftersom jag inte har tillgång till förreglingstabell eller instruktion för anläggningen är det svårt att bedöma hur dessa arrangemang inverkade på signaleringen för infart, men man kan väl antaga att det fanns vissa begränsningar om vändskivan inte var i kontroll.

Kanske har man sedan rationaliserat och snabbat upp vändskivemanövreringen genom att göra skivan direkt ställbar från ställverket.


Hela tråden: