... i vändskiva. Södertälje C – trespårsväxel möjlig? (Bana)

av Överkörmästaren, Wednesday, September 06, 2017, 06:01 (2396 dagar sedan) @ Arne

Om du tar på dej glasögonen och tittar på skisserna från 1860 och 1913 så ser du att fastigheten smalnar av i en spets samt att det står en byggnad precis efter skivan, så det hade inte fått plats mer spår men däremot hade man ju kunnat göra bangården kortare totalt sett men det ville man väl inte, och skivan behövdes kanske även för att vända lok åtminstone i början? Den lilla spårsnutten efter skivan (endast någon meter) kan jag inte förklara, kanske hör den till vändskivesymbolen och fanns inte i verkligheten?

När nya stationshuset sedan byggdes (varvid fastigheten verkar ha utvidgats något i nedre högra hörnet) blev ju bangården ännu kortare och då kom ju skivan ännu bättre till pass. Ett ca 20 m längre utdragsspår hade ju avsevärt stört kommunikationerna över planen mot stationshuset.


Hela tråden: