Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik (Järnväg allmänt)

av Leif B, Wednesday, September 06, 2017, 11:53 (2414 dagar sedan) @ Jesper

Bilden uppges tagen 1981. Själv åkte jag ca 1978 med bil från Kiruna till Narvik. Då var min bil lastad på en svensk vagn men på bilden används en tysk Kbs-vagn.

Kanske förklaringen är att man för biltransporterna använde tillgänglig O- eller K-vagn oberoende av vem som ägde vagnen?

Eftersom bilen ser ut att vara tyskreggad så kanske den lastats långt söder om Kiruna, på en plats där en DB Kbs var ett naturligt val.


Enligt vad bilägaren meddelar i Drehscheibe lastades bilen i Kiruna.


Det läste jag förstås inte. Det borde ju inte varit tillåtet att lasta en tysk tomvagn för transport till Narvik ens då, möjligen om man skulle lasta något i Narvik mot Tyskland. Regler har å andra sidan sällan följts till 100%. Kanske är så enkelt som du skriver Bengt att man tog vad man hade.

Finns det någon teknisk förklaring, typ skillnader i mått eller så?
Det i någon skrivelse klagades på svenska Ore att de var för breda med nedfällda lämmar när de gick ner på kontinenten. Jag kommer inte ihåg detaljerna, kanske det bara var någon enskild lastkaj som missmatchade.

I Norrland brukar man lösa problem på enklast möjliga sätt utan att hänga upp sig så mycket på vad "stockholmarna" har hittat på för regler och bestämmelser. (Från Malmfältens perspektiv så är "stockholmare" alla som bor söder om Älvsbyn.)


Hela tråden: