... i vändskiva. Södertälje C – Spårsnutt bortom vändskiva (Bana)

av Arne, Wednesday, September 06, 2017, 18:05 (2396 dagar sedan) @ Leif B

Om du tar på dej glasögonen och tittar på skisserna från 1860 och 1913 så ser du att fastigheten smalnar av i en spets samt att det står en byggnad precis efter skivan, så det hade inte fått plats mer spår men däremot hade man ju kunnat göra bangården kortare totalt sett men det ville man väl inte, och skivan behövdes kanske även för att vända lok åtminstone i början? Den lilla spårsnutten efter skivan (endast någon meter) kan jag inte förklara, kanske hör den till vändskivesymbolen och fanns inte i verkligheten?


Ofta har man en liten spårsnutt efter en vändskiva mitt emot varje spår, så att man inte omedelbart ska spårar om man råkar köra någon decimeter eller meter för långt. Tyvärr syns inte den änden av skivan på fotot av den gamla skivan, så det är svårt att veta hur det verkligen var.

Via en annan gren av tråden, hittade jag ett utmärkt exempel på en sådan spårsnutt med stoppbock som jag försökte beskriva.

Trevlig bild du hittade av vändskivan i Hjo. När är den bilden tagen månne? Och när man ser den här vändskivan i Hjo med området runt omkring förstår man att det var naturligt med denna lösning när man inte hade tillräckligt med utrymme för andra spårlösningar med exempelvis en trespårsväxel.

Men jag undrar om/när man använt trespårsväxlar i det svenska järnvägsnätet. Vanliga växlar, ja. Kurvväxlar, ja. Dubbla korsningsväxlar, s.k. engelsmän, ja. Men jag kan inte påminna mig att ha sett en trespårsväxel i verkligheten i skala 1:1. Däremot har jag förstås sett dessa trevliga och platsbesparande trespårsväxlar i mj-katalogerna från Märklin, Roco, Fleischmann etc.! De här mj-växlarna är förstås praktiska på trånga mj-spårlösningar men jag kan tänka mig att de kan vara bra även i skala 87:1! :-)


Hela tråden: