... i vändskiva. Södertälje C – tredeliga växlar (Bana)

av Leif B, Wednesday, September 06, 2017, 20:26 (2395 dagar sedan) @ daniel

Men jag undrar om/när man använt trespårsväxlar i det svenska järnvägsnätet. Vanliga växlar, ja. Kurvväxlar, ja. Dubbla korsningsväxlar, s.k. engelsmän, ja. Men jag kan inte påminna mig att ha sett en trespårsväxel i verkligheten i skala 1:1. Däremot har jag förstås sett dessa trevliga och platsbesparande trespårsväxlar i mj-katalogerna från Märklin, Roco, Fleischmann etc.! De här mj-växlarna är förstås praktiska på trånga mj-spårlösningar men jag kan tänka mig att de kan vara bra även i skala 87:1! :-)


Tredeliga växlar (3V-) har det funnits många hundratals av framför allt på godsbangårdar och industrispår. Det finns tredeliga växlar där båda spåren avviker åt samma håll (HH och VV) och sådana där sidospåren avviker åt olika håll (VH och HV). I Stockholm finns till exempel ett exemplar vid Solna station som kan betraktas från gångbron över spåren.

Notera dock att de avvikande spåren på verklighetens tredeliga växlar alltid är något förskjutna i längsled till skillnad från många modelljärnvägsväxlar.

Det finns enstaka tredeliga växlar som är symmetriska även i verkligheten, t ex edn på andra bilden här (dessutom har den två spårvidder i två av benen).

Här en normalspårig som låg i Kristianstad.

Och här ett franskt exempel och en som fanns i Chur (Schweiz).

Men som sagt, de symmetriska är enstaka undantag. Avslutar därför med en bild på en vanlig osymmetrisk tredelig växel.


Hela tråden: