Tidstypiskt korrekta produktioner (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, torsdag, september 07, 2017, 10:26 (77 dagar sedan) @ Granis

När filmen 1939 skulle spelas in hörde man av sig från SF till SSS och ville ha hjälp med kulisser som såg ut som spårvagnar. SSS lyckades övertala dem om att äkta vara var bättre och tre vagnar (A3+A12+B20 om jag minns rätt) målades upp i tidstypiskt utseende. Dessa användes i olika konstellationer på Karlaplan, Nybroplan (detta var innan spårvägen återbyggts där) och Vasabron samt Kungsgatan (fredsdagen). Vagnarna hade korrekt linjemärkning men det är mer tveksamt om A12 användes på linje 14 (dåv Djurgårdslinjen).
Men ambitionsnivån på TV-serier brukar vara lägre så då tar man genvägar.
I Stig Trenterserien som gick nyligen ser man en sekvens med T-banevagnar på Tranebergsbron (om jag såg rätt) i ett somrigt Stockholm. Serien skall föreställa krigsslutet och T-banan på Tranebergsbron öppnades november 1952. De första T-banevagnarna levererades 1949 och då för prov på södra sidan, några tidiga hade av detta skäl strömavtagare för luftledning.
Det är alltid problem med att återskapa gamla miljöer, t.ex har jag för mig att det finns en sekvens i den gamla serien Onedinlinjen (1800-tal) där man kan ser en oljetanker i bakgrunden.
I TV-serien "Kejsaren av Portugallien" har man satt upp psalmnummer enligt 1937 års psalmbok med nummer över 600 trots att den tidsmässigt korekta boken (1819 års) inte hade nummer över 500 och det tillägg med högre nummer och den psalm som nog avsågs kom 1921.

Men det är ju trots alt mest nördar som noterar sådana här saker...

Och varför använder man tjockskärmar med bildrör på 2500-talets rymdskepp Enterprise (Star Trek)?

Hela tråden:

RSS-feed av trådar