Färgsättning på äldre BJ personvagnar? (Fordon: vagnar)

av Sune Nylén, Friday, September 08, 2017, 08:30 (2415 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Att bestämt uttala sig om rätta nyanser är svårt, då kulörerna rätt snart kan ändra sig ute i "friska luften". Så jag går en liten omväg
Kring 1920 köpte BJ 15 vagnar från Van der Zypen och Charlier i Köln.
De fick littera C3b och var 3 axliga.
I BJ 1922 finns en sådan avbildad. Den är målad i enhetlig färg.
Gå in på bolaget ovan och titta. Det finns en stor färgbild på äldre vagnar som bolaget tillverkade.De är målade i en Olivgrön/grå nyans. Ungefär som tyska vagnar på den tiden var målade. Det skulle förvåna mig om inte dessa BJ vagnar var målade likadant.
Och att den gode "Vincenten" kallade den för olivgrå.Och varför inte. Jag har inte stämt av med någon frimärksfärglikare, och knappast han heller;-) Kanske grå / grön beror på skrivfel.
För att få en enhetlig kulör på tågen, målades nog också ångfinkorna lika.
Därav " gröna ångfinkor " vid BJ.
Det är möjligt/troligt att även stålvagnarna som levererades i mitten av 30 talet hade denna kulör. Jag drar den slutledningen av det faktum att dessa vagnar vid leveransen hade förkromade klassiffror och BJ på sidorna. Det stämmer bättre, och blir snyggare än vitt mot grönt.
När det drog ihop sig till elfieringen målades vagnarna i en röd nyans för att stämma med elektroloken . De fick då också vitemaljerade signaturer.
:-) Sune


Hela tråden: