T2, Hammarby industriområde, 1971 (Fordon: lok)

av Thomas K Ohlsson, Friday, September 08, 2017, 09:11 (2421 dagar sedan) @ Gunnar D

****
Mycket bra bild.
Det var en mycket snäv kurva in till Bröderna Hedlund. Växlingspersonalen hängde på en speciell planka på buffertarna, för att inte buffertarna skulle gå omlott. Sedan användes ett förlängt koppel. Det gnisslade ljudligt, när man körde i den kurvan.
Vad koppelarrangemanget hette, vet jag inte. Någon som vet? Det skulle vara intressant med en bild på det, om det finns någon.


Intressant! Noterade att litt Ob hade minimiradie på 60 m, jag undrade hur sjutton det gick till med buffertarna. Men då fanns det alltså lösningar.

****
Ja det fanns lösningar. "Plankan" och långkopplet, låg bredvid spåret, när det inte användes. En likadan utrustning fanns vid Odelberg & Haak, i Liljeholmen.
Jag tänkte många gånger, att jag skulle gå dit och fotografera det, och rita en måttskiss, men det blev tyvärr aldrig av. Det kunde annars vara kul att lägga invid H0-spåret på sin hemma-/modul-, eller klubbana.


Söderberg & Haak tror jag!

Visserligen fusionerades Söderberg & Haak med Odelberg & Olsson - men det nya bolaget kallades Tibnor.


S&H visst! Minns min barndoms snurrande klocka nu tyvärr borta!

/Gunnar

Men namnet finns fortfarande inmurat i väggen mot Södertäljevägen!
Och vi hade länge kvar "balktabeller" från S&H på arkitektkontoret jag jobbade på - jag har för mej att de som sen kom från Tibnor inte var lika fullständiga.
Så gamla firmanamn kan leva kvar längre än man tror...

/TKO


Hela tråden: