TGOJ-typ av vägkorsningssignal? Troligen (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Saturday, September 09, 2017, 16:54 (2415 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En annan sak in sammanhanget: För vägkorsningar (nu: plankorsningar) med vägskyddsanläggning utan bommar hade 1947 års Säo något som kallades automatiskt fungerande kontrollsignallykta och som visade gult fast eller blinkande sken när vägskyddsanläggningen varnade vägtrafiken. Företeelsen försvann ur säo 1959 men fanns kvar på TGOJ under 1960-talet i kraft av undantag från säo. Sådana signaler kan nog också ha kommit att kompletteras med ett rött sken för ”stopp”. Det som talar emot att bilden visar ett sådant ”djur” är att vägkorsningen där är utrustad med helbommar.

/up


Det verkar som att TGOJ hade gulblinkande kontrollsignallyktor även vid helbomsanläggningar:

Skrivelse till Svenska Järnvägsföreningen 1958 [kopia bland Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens handlingar, Riksarkivet]

De 25 bomanläggningarna samt 30 ljus- och ljudanläggningar hade utöver det blinkande gula skenet mot banan (när vägtrafiken var spärrad) även rött sken. 20 ljus- och ljudanläggningar hade endast den gula blinkande kontrollsignallyktan, vilket alltså mer överensstämde med SJ-praxis. Vitt sken ansåg TGOJ vara helt olämpligt eftersom det lätt kunde förväxlas med andra ljus.

Intressant. Av allt att döma är signalen på bilden från Storå just en sådan sammanslagning av kontrollsignallykta (med gult blinkande sken) och stopplykta (med rött fast sken) som det länkade TGOJ-brevet till Svenska järnvägsföreningen från maj 1958 beskriver. Bilden är troligen från början av 1960-talet, eftersom kryssmärkena är av den nya modellen, fastställd 1959.

Brevet inleds med "Åberopande Järnvägsstyrelsens skrivelse den 23 maj 1957 - - - meddelas följande". Jag håller för troligt att den åberopande skrivelsen från Järnvägsstyrelsen (= senare SJ:s centralförvaltning) handlar om att SJ dels vill låta den nya V-signalen (som åt båda hållen visar vitt eller rött sken från en ljusöppning med färgväxlare) ersätta alla äldre bomsignallyktor och bomsignalskärmar (vid helbomsanläggningar) och alla kontrollsignallyktor (vid ljus- och ljudanläggningar) och dels vill införa en helt ny signal, V-försignalen med tre orangegula sken ställda i ett V, med blinkande eller fast sken, före alla helbomsanläggningar som inte är kontrollerade i huvudsignaler. Sannolikt har Svenska järnvägsföreningen fått detta på remiss, och som vi kan se är man på TGOJ inte alls nöjd med förslaget.
/up


Hela tråden: