Järnvägsinspektör? (Stockholms närbanor) (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult @, söndag, september 10, 2017, 14:58 (70 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tjänstgjorde två personer? Fjtkl för Saltsjö-Duvnäs och "ställverksvakt" för Neglinge lokalt? Bas i tåganmälningssystemet är ju två oberoende aktörer


Neglinge hade väl även långt senare ett vevställverk som krävde manövrering åtminstone vid möten och rörelser till/från bangården, men huruvida det fanns en särskild tågklarerare hela dynet för det vet jag inte.

Lokal-tkl-rollen är kärnpunkten. Veterligen klassades Igelboda som fjärrstyrd station från 1967. Men jag kan dåligt Stockholm lokalt.

På Roslagsbanan och Saltsjöbanan förekommer sedan många år driftformen "tåganmälan mellan TL och förare" dvs endast en trafikledare (motsv fjtkl) är inblandad. På Roslagsbanan finns även "vanlig" tåganmälan men det tillämpas sällan.,,

SJ föredrog kalla förarkontakterna "avgångstillstånd" resp. "ankomstanmälan". För att undgå associationer till slopade § 100.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum