Järnvägsinspektör? (Stockholms närbanor) (Järnvägspersonal)

av Gunnar Ekeving, Sunday, September 10, 2017, 15:28 (2419 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Neglinge hade väl även långt senare ett vevställverk som krävde manövrering åtminstone vid möten och rörelser till/från bangården, men huruvida det fanns en särskild tågklarerare hela dynet för det vet jag inte.

Lokal-tkl-rollen är kärnpunkten. Veterligen klassades Igelboda som fjärrstyrd station från 1967. Men jag kan dåligt Stockholm lokalt.

Jag tänker mig att ställverksvakten kanske normalt hade hand om både vevställverket och det s k CTL-ställverket.

Igelboda "fjärrbevakades" från Neglinge, antagligen redan 1939. Igelboda var då ingen mötesstation, utan hade bara en förbindelseväxel till grenbanan till Solsidan. Visserligen fick grenbanan linjeblockering först för några år sedan, men det ansågs väl inte krävas några särskilda åtgärder för att reglera tågrörelsen på grenbanan eftersom det bara var ett tågsätt som pendlade där, och om något ytterligare tåg undantagsvis skulle släppas in på grenbanan måste ställverksvakten vid Neglinge i vilket fall först frige växeln vid Igelboda.


Hela tråden: