Järnvägsinspektör? (Saltsjöbanan CTL) (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult @, söndag, september 10, 2017, 19:10 (73 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det fanns även bestämmelser om bevakning med platsvakt i vissa fall men de var rätt luddiga, eller åtminstone cirkeldefinierade. Tåganmälan skulle endast anordnas "i den mån säkerhetstjänsten kräver sådan". Uppenbarligen använde man genomgående begreppet "platsvakt" i stället för tågklarerare, tågexpeditör eller vad det nu skulle ha stått om det varit SJ. Kanske av löneskäl och/eller för att förenkla utbildningen?

"Tåganmälan vid behov" kanske gällde bara undantagsvis, på en så tättrafikerad lokalbana (Motsatt lilla godsbanan ASLJ): Om ensam fjtkl/tl ansåg sig behöva hjälp att ansvara för trafikläget: Nog har jag någon gång ängslats för att "tappa tågen på golvet!". Som flera av mina gamla kolleger, man trodde ju på oss.

SSnJ tycks - som NKlJ - haft många lokala order: Vid SSnJ kanske inbakade i Säo-nyutgåvorna 1967 och 1982? SSnJ förstås haft egna regler från fjb-premiären. NKlJ tycks försummat sin linjebok, inget ändringstryck utgivet på 11 år! (Även vid tjänsteförfrågan). SJ-förarna begärde så Skoghallssträckan överflyttad till dåvarande Örebrodistriktets linjebok. NKlJ reservupplaga i Hagfors var slut och SJ:arna få köra på "dåliga fotostatkopior". In i SJ linjebok
1982.

NBJ linjebok saknat ändringstryck 1975-1978, vilket anmärkts av SJ samtrafiksförare. Den togs in i SJ örebrodistrikts linjebpk 1981. Än var NBJ (och NKlJ) egna banhållare. Men linjeboksutgivningen löstes av SJ Juridik med någon ombudsklausul: Långts över redaktörens
nivå!


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum