Fråger YBo5p (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Granis @, onsdag, september 13, 2017, 18:49 (67 dagar sedan) @ Steen Michelsen
edited by Granis, onsdag, september 13, 2017, 18:56

Et tillægsspørgsmål: Næsten alle vognen der var i Skara blev skrottet 1973 i Götene, dog er YBo5p 882, UBFo3yp 1797, 2107 og UBo3yp 2137 skrottet 1972 i Vislanda, Er der nogen der ved hvorfor?

SJ hyste väl förhoppningar om att sälja dylika fordon, troligen dessa då, till nybildade SL/ Roslagsbanan och till järnvägarna i Jordanien. Borde varit kring denna tidpunkt. Ja, beträffande SL i varje fall; "Järnvägs AB Roslagsbanan" bildades 1972 när SL övertog linjerna söder om Rimbo från SJ. När det inte blev nåt av detta skrotades fordonen. Även dylika omspårade till 1067 mm spårvidd -då litt Y5T- fanns ju kvar ett par år efter att den sista sträckan med persontrafik på den spårvidden (Karlshamn- Vislanda) lagts ned 1970. Ingen, inte ens SJ själva, trodde väl då att persontrafiken på sista smalspårssträckan ö h t (891 mm) Växjö- Västervik skulle finnas kvar ända till 1984. Hade man det hade man nog sparat fler av dessa fordon, varav flera av dom (i Västergötland i varje fall) var tillverkade rätt sent och därmed rimligen i gott skick. Kanske rentav i bättre än åtminstone några av dom som fick fortsätta rulla fram tills dess i Småland?

/ L G


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum