Gott om skarvar (Järnväg allmänt)

av John T ⌂ @, onsdag, september 13, 2017, 23:44 (9 dagar sedan) @ hej jag heter karim

Angående skarvarnas "läge"
Skarvar i bl a Sverige ligger så att säga parallellt dvs de ligger samtidigt på i båda rälserna.

Jag har sett andra amerikanska bilder där skarvarna ligger med en förskjutning i täterna och att detta skulle vara förklaring till en vaggande gång.

Är det sistnämnda vanligt och vad är orsaken till denna montering? Är det någon som vet mer om detta. Det skulle vara roligt att veta.


Kan det ha varit någon teori om att sprickbildning i fordonen därigenom kunde motverkas eller något sådant? Eller var det så att man byggde med olika långa räler och så fick det bli som det blev?

Fenomenet har även förekommit i Sverige, bl a Saltsjöbanan hade det på en sträcka tills nyligen.


Jönköping - Vaggeryd var det väl som också hade skarvarna växelvis mellan höger- och vänsterrälen.

Det brukar i sådana här diskussioner också nämnas att NKlJ hade någon eller några sträckor med omlottskarvar. Om jag minns rätt var drifterfarenheterna inte alldeles övertygande.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum