Omlottskarvar (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström @, torsdag, september 14, 2017, 10:19 (11 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag skulle väl kunna lägga till, att vi i början av 70-talet hade växelskarvspår med 30 m 50-kg räler på 50 cm slipersavstånd på sträckorna Luleå - Gammelstad, norra delen av Boden - Gällivare samt Kiruna - Riksgränsen, det sistnämnda med något stationshåll som undantag, där vi hade äldre likskarvspår, också det med 30 m räler. Så var det också på de södra delarna av Boden - Gällivare.
Jag kommer inte ihåg hur det var med Svappavaarabanan, men den kan också ha haft växelskarvar. På sträckan Gällivare - Råtsi (där Svappavaarabanan anslöt) hade man 20 m 43-kg räler före upprustningen under slutet av 70-talet.
Sven B


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum