Smalspårspersonvagnar från Görlitz (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, September 16, 2017, 22:29 (2407 dagar sedan)

Tidigare har ämnet om leveransen av smalspåriga personboggivagnar från Görlitz 1920-22 avhandlats i flera trådar. Jag har försökt sammanställa uppgifter om dessa leveranser och kommit fram till att det handlar om totalt 18 vagnar fördelade på

MÖJ, två vagnar
NÖJ, två vagnar
VB, två vagnar
ÖSmJ, två vagnar
ÖJ, två vagnar
HSJ, två vagnar
KBJ, en vagn
KTsJ, en vagn
FJ, en vag
LJ (HLJ), en vagn

Av dessa såldes FJ vagnen och en av HSJ vagnarna till VGJ.

Det tycks vara tre (möjligen fyra) versioner som levererades.

Vanligast var en tredjeklassversion med 10 fönster, de yttersta mindre, på varje sida. En underversion av dessa var KTsJ vagnen som hade zickor (tre) under fönsterna.

Sedan fanns en kombinerad 2:a och 3:e klassversion (ÖJ) med 10 fönster varav de yttersta två i varje ände var mindre.

Slutligen fanns en kombinerad tredjeklass och post hos KBJ, också denna med tio fönster per sida och med ett mindre i varje ände. Dessutom var de tre större fönsterna i postavdelningen något annorlunda placerade mot de rena 3:e klassvagnarna.

Så till min fråga som gäller de rena 3:e klassvagnarna. Hur var dessa inredda? Var det toalett i varje vagnsände? Om så, vad var det på motsatta sidan, bagagehyllor, konduktörsutrymme eller sittplatser? Misstänker att det var två salonger, om så, var dessa lika stora? Hur var sittplatserna, 2+3? Om det var salonger, var det hel vägg mellan dessa eller var det glasrutor?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: