Vislanda 1971 - Linjespår? (Fordon: vagnar)

av Lennart Fransson, Sunday, September 17, 2017, 10:29 (2412 dagar sedan) @ Granis

Såvitt jag kan påminna mig blev fd KVBJ´s linjespår genom skrotningsplatsen ombyggt till normalspårigt stickspår efter att smalspårstrafiken lagts ned. Därmed var det aldrig (?) treskensspår där. Dessutom använde man denna sträcka som provsträcka för betongslipers på 1960-talet, varför det här fanns 1067-spår med betongslipers. Innan smalspåret lades ned och byggdes om då alltså.

Eftersom detta är 1971 (och smalspåret Vislanda- Bolmen hade rivits 1967) kan det alltså vara fd smalspår som vi ser till höger. Med befästningar som då är kvar från när spåret hade betongslipers, även om det fick träslipers när det byggdes om. Eller nåt sånt kanske?

/ L G

Nog står väl vagnarna på dessa tre bilder på det spår som låg på fd KVBJ banvall? Jag har själv varit med och rivit 27-kilosrälsen där på 90-talet. Det fanns treskenespår in på den impregneringsanläggning som låg granne med skroten (spåren rivna sent 80-tal), men riktigt hur anslutningarna såg ut vet jag inte. Mellan själva stationen i Vislanda och Hästhagen var det väl separata spår för smalspåret mot Grimslöv respektive Skroten/Hästhagen/A-betong? När jag var där och snokade tidigt 80-tal syntes det i alla fall tydliga rester av vad jag uppfattade som smalspårsbanvallen.


Hela tråden: