Vislanda 1971 - Linjespår? (Fordon: vagnar)

av Lennart Fransson, Sunday, September 17, 2017, 11:10 (2411 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Normalspåret till Hästhagen torde byggts 1916 när torpulverfabbriken byggdes. Den hade egen väg ut från Vislanda men gick sedan parallellt till Hästhagen. Inte byggde man väl treskensspår där?
Inne på skrotningsplatesn fanns en ramp med anslutning till ett internt treskensspår 891/1067 men det torde även funnits 1067 in på området från KVBJ spår. Rampen togs bort 1964 och den tredjeskenan i normalspåret 1971. Byggde man om KVBJ-spåret till normalspår för uppställning i samband med detta?

Som jag skrev så fanns det fram till någon gång runt 1988 en normalspårsanslutning till en f.d. impregneringsanläggning som låg ungefär i höjd med skrotplatsens näst yttersta växel mot Vislanda och på den sydvästra sidan. Inne på området var det treskenespår (jag var själv med och rev det för Ohsabanans räkning). Hur det hängde ihop med övrigt 1067 vet jag inte.

Tillagt: Uppställningsspåret på f.d 1067-banvallen gjordes nog på enklast möjliga sätt i samband med rivningen. Tittar man på första bilden så är ju en hel del slipers ganska korta.


Hela tråden: