§ 100 på Säröbanan (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Monday, September 18, 2017, 09:55 (2406 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för intressanta dokument! Mycket udda fungerar bra i små organisationer, och här med
myndighets ja.

Blanddriften Göteborg-Frölundaborg klarade man alltså reglementariskt med att lägga den inom Göteborgs stationsgräns. Innanför infartssignal kan många lokalregler tillåtas. Liknande flyttade man 1997 Charlottenbergs västra infartssignal till statsgränsen. För att undgå den gamla mixen av norska och svenska regler.

Körningen efter enbart graf är unik: Viktig läsbarheten av de små minutsiffrorna/symbolerna.
Också i dåligt ljus, t ex på ånglok. I de boktryckta tidtabellsböckerna fick bara fastställda stilsorter/stilgrader användas, liksom bara en bestämd "IBM-kula" till den
maskinskrivna versionen (1972-1979).

Kan "obevakade möten" ha tillämpats även med enbemannade rälsbusståg? Detta var ju en springande punkt vid de två olyckorna på Inlandsbanan.

Förstås var det viktigt med "obevakad hopkoppling" i Hovås. Ett liknande fall fanns i
Fjugesta: Skoltåget till Örebro utökas från två till fyra vagnar, två komma som tomtåg
från Örebro (kört en tidigare morgontur). Den kombinationen kostade en egen tkl-befattning. Men tydligen då viktigare att spara fordon än personal.

Satt tkl Göteborg GSJ i stationshuset eller rälsbusstallet?


Hela tråden: