Säröbanans stationer (Signaler/säkerhet)

av morrgan, Monday, September 18, 2017, 14:28 (2383 dagar sedan) @ Lars Ågren

Det är trevligt att läsa om de olika stationerna vid GSJ. Men hur länge var stationerna vid GSJ bemannade? Enligt vad jag kan se kommer jag fram till följande med flera frågetecken. Någon som kan hjälpa till?
Järnbrott (senare Västra Frölunda)hade 1949 en stationsförman som föreståndare men var enligt särtryck 41 obemannad 1953.
Askim var 1956 fortfarande bemannad men hållplats.
Billdal var 1962 fortfarande bemannad station, men förändrades den det året till hållplats? Hur med bemanningen?
Släp (fr o m 1953-12-01 Särö)var 1962 fortfarande bemannad.
Särö (fr o m 1953-12-01 Särö Västerskog)blev fr o m 1954-02-08 obemannad.


Kullavik var bemannat på sommaren så länge det gick ångtåg, mötesstation på sommaren och hållplats övrig tid på året. Växlarna monterades respektive demonteras inför och efter sommartrafiken. Tungorna och hjärtstycket byttes mot rälsbitar. Detta byte utfördes på 2 dagar, en dag per växel. Växellås var i form av ett hänglås på en krok i växelklotet. Samtidigt hängdes grindarna upp för vägkorsningen.
Arbetet leddes av banmästare Harald Johansson och med mig som mycket intresserad åskådare, jag bodde 50 respektive 100 meter från växlarna.
Sommartågklarerare var Bertil Hagman som manövrerade T-semaforen, lade växlar och manövrerade grindarna när det var tågdags, själv hade jag stinsen förtroende att sköta den ena grinden medan Bertil skötte den andra. När han stängde så stängde jag min grind likadant var det när han öppnade för vägtrafik på ena sidan gjorde jag det på andra sidan.
Detta var min första "arbetsinsats" vid järnvägen.
Efter att rälsbusstrafiken införts installerades vägskyddsanläggning med klocka och ljus.


Hela tråden: