Ånglok med T-profilsekrar (Fordon: lok)
En udda fråga som kanske svår att svara på. Då jag tittar på foton på UGJ:s första tanklok (litt E från år 1874/1875, Stadig m.fl.)har de ekrar med T-profil eller möjligen som ett kors. Var det vanligt på svenska ånglok från denna tid? Är det Svenska hjul eller något som man tagit från t.ex. England?
Nydqvist & Holm köpte smidda lokhjul från England, bl a från BP, och Tyskland, bl a från Borsig, samt formpressade (formsmidda) från Frankrike.
Antagligen var Munktells först i Sverige att använda stålgjutna hjulstommar. Antagligen från Kohlsva.
Från mitten av 1890-talet blev det enbart stålgjuta hjulstommar för lok från Nydqvist & Holm.
Den firman byggde i början av 1900-talet eget stålgjuteri och tog en del kunder från Kohlsva vilket förargade Kohlsvas chef. Det kom till skiljedom eller domstolsförhandling med obekant utgång.Nämnas kan att troligen smiddes det även hjulstommar i Trollhättan. Kristinehamn köpte emellanåt hjulstommar från Nydqvist & Holm som i sin tur köpt dem utomlands.
Ja... intressant i sig.
Men var några av dessa lokhjul i utförande med T-profilekrar?
SA