§ 100 på Säröbanan (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Wednesday, September 20, 2017, 09:58 (2409 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för ytterligare intressanta detaljer! GSJ tycks verkligen ha levt sitt eget liv.

Med 1936 års privatbane-Säo införde de flesta bolag som så saknat SJ typ av linje- och tidtabellsböcker (Då tdtboken del A och B). Även småbolag som HSJ, EÖJ och HBJ. Nytt var bl a förteckningarna över plankorsningar, införda av SJ från 1934 års Säo (1936 års var ju en
vidareföring av denna). Med bilismens tillväxt hade reglerna för plankorsningar ändrats. Men GSJ hade dem kanske i en separat förteckning.

GSJ utformning av tidtabellstrycken 1953 är exakt densamma som 1928 (Som fanns i dåvarande SJ Centralarkiv).

En annan sak med Järnbrott var att vissa tåg Göteborg - Järnbrott backade i ena riktningen; detta gällde troligen skoltågen som gick på sträckan första åren efter att bebyggandet av Järnbrott tagit fart i början av 1950-talet och det fortfarande inte fanns lokala skolor i nämnvärd omfattningj .

1928 backade man tåg 12 (lördagar) hela vägen Hovås-Göteborg, 8 km. Bara normalt minutuppehåll i Järnbrott. Vardagliga tåg 18, däremot, hade 10 min där för rundgång. På backningssträckorna hade tågen 1-2 min gångtidstillägg på vardera sidan Järnbrott.

"Signalhornet" (Instruktionssida 1) var nog av typ trumpet. SJ hade förr sådana för främst
skjutning av vut. Ersatta av signal- och bromsapparaterna.


Hela tråden: