Lokanvändning på GSJ (Fordon: lok)

av Kjell Aghult, Wednesday, September 20, 2017, 15:42 (2382 dagar sedan)

Omloppsplanen från oktober 1953 upptar bara småloken 5 och 6: Axelföljd B resp. 1A, motsvrande
SJ litt Y och Q. Detta gjorde banan ytterligare unik och var en av landets siata
tjänstgöringsplatser för dessa loktyper. Utöver sin litenhet hade de överhettare (= låg kolförbrukning). De var från början byggda för enmansbetjäning, men detta tycks aldrig ha använts vid Säröbanan.

I somrarnas större trafik måste även våtångloken 1-3 användas. Nr 3 (1B1) hade en uddatur
septembersöndagar 1953. Nr 1-2 hade axelföljd 2B1. I vart fall nr 1 var i tjänst natten mot 1952-08-07. Det blev då graffitimålat av chalmerister (?) i Särö och fick smeknamnet "Blomstermålaloket" eller "Schnoha".

Tvåloksomloppet hade viss inbyggd reserv: Nr 5 stod M-F stilla i Göteborg ca 8.30-15.30.
Övrig tid finge väl problem "lösas från fall till fall". Lördag var då veckans stora resdag,
med ett reservlok (tredje maskin) påeldat från kl 13.00 - då 5:an då gick ut i linjetjänst. Även i tvåtågsdriften Soh fanns ett sådant lok.

Som många andra bolag drev GSJ busstrafik, med ett tiotal vagnar. Huvudlinje Göteborg-Särö-Kungsbacka, tåg och buss samannonserades dock inte. Frågan är om bussrörelsen kunde hjälpa till
vid tågdriftstörningar.


Hela tråden: