Litt Oe-modell bakom glas i Berlin (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, September 20, 2017, 20:06 (2403 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hårklyverier - ja, i och för sig, jag säger inte emot! Of "konstruerades" ju inte riktigt, det var en av SJ beställd variant av Oe från svensk leverantör (ordet "variant" är mitt ordval), som kallades Of. Oe-loket var ju redan "konstruerat", det var ju bara detaljer som ändrades till Of. Exteriört var ju loken exakt likadana, såvitt jag minns. Jag antar att SJ ägde grundkonstruktionen, och därför kunde använda den. Så visst - D-loket härrör "i grunden" från Oe - men i "det elektriska" från Of. Hårklyverier - ok.
En annan fråga: har någon på forumet tillgång till elschema för Oe och för Of? Jag har inte möjlighet forska i ämnet. Likaså, har någon tillgång till ritningar för kylluftkanalerna? Vore intressant få se, om jag säger så.
Jag har jobbat i Notviken på både Of2 och Of. Men då var jag en tonåring (nu är jag 74) som hade fått en tidsbegränsad praktikantanställning, utan ekonomisk möjlighet till kamera, så fotografera skillnaderna inne i maskinrummet kunde jag inte - men jag har vaga minnen av just "kylluftkanaler".
Berra


Hela tråden: