Krylbo - Norberg säkerhetsordning (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, September 22, 2017, 09:15 (2400 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I en tråd om Säröbanan nämns att GSJ i vissa avseenden ville tillämpa KNJ säo, så kanske kan det vara av intresse att se vilka avvikelser mot "standard-säo" som förekom vid KNJ.

KNJ valde alltså att trycka Säo-undantagen separat i st f att ta in dem i linjeboken.
En SJ-liknande sådan fanns i vart fall från 1948. Med ETT, spritstencilerat ändringstryck, med
enbart bläckändringar: Utgivet till driftsättningen av Krylbo elektriska ställverk 1953.

Reguljära § 100-möten förekom inte, då normalt bara EN loktur kördes: Ute från stall ca
kl 9.30-18.00. På förmiddagen gick man till Nordansjö/Klackberg, på eftermiddagen till Krylbo.
De förra körningarna kallades "Växlingståg", vad det nu innebar. Vid högtrafik fick loket gå ut redan kl.8.00 och hann då med två extravändor till Torget.

Enbart låsta växlar vid linjeplatser förekommit vid SJ sedan 1920, men hanterades ännu formellt
som undantag (Vilket också dagens hållställen länge gjorde).

Tågattiraljen föreskrevs vid SJ i ett annat reglemente, Tågföringsföreskrifter. På 60-talet
förenklades den (hundkopplet!) och samlades i huvudsak till loken. Där den var lättare att
inventera och komplettera.

KNJ var inte vän av många papper. Årsredovisningarna var i princip ett dubbelvikt blad:
Med resultat- och balansräkningar och kallelse till stämma på Norbergs Gruvförvaltning.
Den var ju också delbolag i Johnsonkoncernen.


Hela tråden: