Sista tidtabellsboken (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, September 22, 2017, 16:43 (2407 dagar sedan) @ Kjell Aghult

KNJ sista tjänstetidtabell var nr 103, av 1957-06-02. Så sträng skillnad mella tidtabellsböckerna del A och B (Senare linje- resp tidtabellsbok) hölls inte: Permanenta regler stod även i del B, inte bara körplaner för tågen.

Tåganmälan utväxlades Krylbo<>Kallmora<>Kärrgruvan (SJ). Dessutom hölls "telefonkedja" med grindvakterna Strömsnäs, Bjurfors och Andersbenning. Vid plankorsningen Södra Verket (=Avesta
järnverk) gällde "signalera och smyg över". Grindarna vid Bålsjön (senare makadamverk)
skulle manövreras av lokeldaren. Inga automatiska vägskydd fanns.

KNJ-bangården Kärrgruvan övre tycka ha betraktats som del av SJ-stationen. De två hade infartssignal bara i Krylbo-änden av "övre". Kallmora hade envingade semaforer och Krylbo (SJ) huvudljussignaler.

Sth på Krylbolinjen var 35 och lägsta (ja) vagnvikt 280 ton österut och 250 ton västerut.

Södra Verket, Stripåsen och Torget står som "obevakade enligt avvikande bestämmelser till
Säo". Dock inte hur.

Loktyp för Krylbotågen angavs till "X 2 eller Ke". Det senare ju nr 5, f d SJ 1115. X 2
var nr 2 BJURFORS (Nr 1 CASIMIR PETRE skrotat 1954). Beteckningen kom från åren 1915-1918,
då KNJ arrenderades av SWB, som i sin tur var i union med GDG (Bildade GSG). I dettas gemensamma litterasystem betecknade X tanklok 1C och tvåan äldre lok. Mer bekant ju litt Y 3,
för tanklok 1C1 med överhettning.


Hela tråden: