Segmon (Järnväg allmänt)
"Marma- Långrör AB"; industri och timmerbanan Hå- Vallvik, 891 och treskensspår med fd NÖJ-loken (SJ litt N6p) 15 och 16 som dragkraft. Och fd VB 12 som "reservdelsförråd".
DONJ och HFJ hade väl driftsklara ånglok också, även om de där kanske inte gick i "vanlig" (och daglig) trafik då. Men kunde användas vid utfärder t ex. Finns nog fler exempel från andra håll i landet. SJ "själva" hade väl ånglok driftsatta på några (få?) ställen i landet fram till 1972, i varje fall i växlingstjänst. Året innan (1971) upphörde också ångloksväxlingen på kvarvarande spår i Långshyttan, lok och "banrester" från BLJ.
/ L G
M.v.h.
Ola
När ersattes ångloket (fd K 36) med lokomotorn (fd SLJ 21)? Var det 1970?