Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? T3/T22 (Järnväg allmänt)

av s svensson, Sunday, September 24, 2017, 00:08 (2378 dagar sedan) @ Leif B

Jag har skrivit tidigare om att T3 72 och 75 hade SRM växellåda. Men jag är nog lite förvånad över Leif B att han inte läst vad jag skrivit tidigare. SJ 5 ms sände in rättelse till Mak. I en ombyggnadsorder av T3 loken 73 och 74 anges att nummerskylten skall byggas om. Ursprungligen påstås att alla Falubyggda lok skulle fått SRM lådan.
Så kommer vi in på frågan. Det blev kontraorder så att det blev en ny variant av växellåda från Voith. Alltså inte identisk lika den som Tp(T23) utrustades med. AGJ nytt hade en artikel (2006 tror jag) om att Tp lokens växellåda "hoppade". Dvs loken startade inte omedelbart.
Vad gäller loken 72 så blev det placerat i Lidköping, 73 Sävenäs,74 Sävenäs och 75 Lidköping.77 kom betydligt senare.
72 och 75 blev senare omplacerat för tjänst på DVVJ. 73 och 74 drog vagnssätt bland annat på hamnbanan.

Ombyggnadsordern finns i en ordersamling, som är inbunden. Hoppas den är kvar.
(Varför skulle 5 ms sända in uppgifter till SJ Mak som inte stämmer ? Rättelsen avsåg str 420 som det stod fel i)
Mycket tyder på att Xo6 till SRJ fick överta växellådorna avsedda för T3. Jag kan dock inte visa på något kausalsamband utan endast att det finns indicier. När T2p övertog motorer och växellådor från Xo6 blev T2p starkare och klarade av att ta tyngre tåg.
Någon har påpekat här tidigare att T2p blev "starkare".


Hela tråden: