Hur gick importen till? Så här! (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, September 25, 2017, 13:25 (2398 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vi har i olika trådar kunnat se att ett stort antal järnvägsfordon importerades från Tyskland i början på 1920-talet och då på grund av fördelaktiga valutakurser. Jag undrar hur de smalspåriga loken och vagnarna kom till Sverige. Ett sätt är via järnvägsfärjorna över Kungslinjen (Sassnitz-Trelleborg), ett annat är med handelstonnage till närmst liggande Svensk hamn (Kalmar, Roslagen eller Vänern o.s.v), vore intressant att få endera teorin bekräftad.

Ola Ahlström
Malmö

Naturligtvis gick transporterna på järnväg. Både med och utan monterade boggier. Hur det sett ut i andra fall visar nedanstende bilder. Den lettiska vagnen är en tidigare KPEV-vagn som ursprungligen anskaffades för transport av räls. Den har f ö Fox-boggier av samma eller liknande typ som SJ litt Io hade.
Även de tidigare Västkustbanevagnarna litt No lär ha använts för liknande transporter.
Det finns även bilder visande upplastade spårvagnar från Tyskland på väg till SS.

[image]


[image]

[image]


Hela tråden: