Världens längsta järnvägsvagn (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson, Monday, September 25, 2017, 21:42 (2377 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag håller med.
För mig är "en vagn", eller "ett lok" (dvs "ett järnvägsfordon" ) - något som man kan koppla in eller ur på en bangård, eller vid en plattform. Alltså är (återigen, för mig!) - en CC2 eller en CC4 e n vagn. Likaså är ett SL pendeltåg X60 "ETT fordon" (kalla det för "EN vagn" ). Fordonsdelarna har ett och samma nummer. I Tyskland finns (fanns?) långa ledade tvåvånings biltransportvagnar för biltransporterna till/från ön Sylt, har inte ritning framför mig - men de var kanske 150 m långa eller så. De satt ihop med en axel under varje skarv (som TALGO-tågen), gick inte att koppla isär överhuvudtaget utom inne på en verkstad, så för mig är (var) de ETT fordon ( kalla det för "EN vagn" ).
En ledbuss är ledad - men är fortfarande bara ETT fordon. Göteborgs tredelade ledbussar är fortfarande - ETT fordon!
Men en lastbil med påhängsvagn går att dela på var som helst. Egentligen är det alltså TVÅ fordon - och de har olika nummer!
Berra


Hela tråden: