Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo. (Järnväg allmänt)

av yngve nilsson, Saturday, September 30, 2017, 12:25 (2371 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det där med att tömma brevlädor hade posten "pippi" på att lägga ut på andra bl.a SJ och det var många motorvagnståg som fick stanna bara för att tömma brevlådan. Men även på busslinjerna förekom detta både på SJ-linjer som privata. Det egendomliga var att lokförare och konduktörer inte var betrodda att ha brevlådenyckel medan busschaufförer var det utan tågpersonalen skulle hämta nyckel inne på tågx och lämna in den där igen så det var kanske inte så konstigt att det kanske glömdes och ve den som gjorde detta en torsdag när det låg tipslappar i lådorna. En kvinnlig postkontrollör i Linköping drog sig inte för att skälla i telefonen hela fredagen om sådant inträffade och SJ-personal hade hon tydligen en förkärlek att skälla på.
Postalt tror jag detta kallades brevlådetraqnsport men kunde också kallas"fasck"med bevakning om även annan post medfördes. Bevakningsman var då konduktören eller motorvagnsföraren. Vid varje tidtabellskifte kom det ut en skrivelse som angav vilka stationer det skulle tömmas brevlådor på och var nyckel skulle hämtas och lämnas. I Västervik lyckades postchauffören "smuggla"ut brevlådenycklar så konduktörerna inte skulle glömma detta. Varför busschaufförer var betrodda, vi hade flera SJ-chaufförer här i Västervik och även sådana som bara körde extra men nyckel hade de. Dessa hade en brevlåda i Bjursund (på Loftahammarslinjen) att tömma på kvällsturen och chauffören på Oskarshaqmnsbussen hade många brevlådor utmed linjen att tömma på sitt innehåll. Sedan det blev Länstrafik försvann detta mer och mer. På NOJ gjorde man först så att olika tåg fick ta olöika stationer på söndagarna, så tömdes brevlådorna i Bruzaholm och Hult på förmiddagen istället för kvällen. Sedan Postnord tillkommit har detta försvunnit helt och i regel töms lådorna baras M-F numera.


Hela tråden: