KURJ-s lokstall i Köping 1966, bild (Byggnad)

av Ante Svensson II, Sunday, October 01, 2017, 23:11 (2398 dagar sedan) @ Legion44

323:an blev väl Z4t 323 (1067, skrot senvintern 1982 Vislanda) våren/sommaren 1969. Lokomotorn stod i varje fall anländ på en Q37 vagn på Kristianstad godsbangård då på sin väg mot Karlshamn.

Z4t 323 gick tillsammans med 320 på Karlshamn - Ryd fram till nedläggningen i början av 80-talet. 323 var gammal Gotlandslokomotor så GHJ ville rädda loket. Efter diskussioner med Svjvm fick man 323 som deposition. 323 och 320 lastades i Karlshamn, 320 skulle till Vislanda och 323 skulle till Oskarshamn och färjan. Väl där upptäcktes att fel lokomotor stod där, det var 320 som skickats till Gotlandsbåten. GHJ ringde i panik till Vislanda i hopp om att stoppa skrotningen och fick beskedet att 323 skars ned direkt vid ankomst. Slokörande tog man hand om 320 och fraktade över henne till Hesselby. Kort därpå uppdagades att även 320 gått på Gotland och man fick sin Gotlandslokomotor. Men med facit på hand ångrade man att man inte räddade båda lokomotorerna.

Idag är 320 omspårad till 891 mm och används i trafiken på GHJ. Loket har gått multipelkopplad med Z4p 397 vid ett par tillfällen. Tyvärr är elsystemet i 320 i behov av renovering.


Ante


Hela tråden: