SJ G/Ga lok (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Wednesday, October 04, 2017, 18:39 (2389 dagar sedan) @ Svante Andersson

Pannorna var av samma typ. De användes även i A2 och G7 även om de nog inte gick på 14kg tryck där. Jag tror att Ga2 mfl och Gb bytte sinsemellan.
En sak som skiljer mellan de tyskbyggda och svenskbyggda loken är cylindrarna som är en aning olika. TGOJ Gb är där lika med SJ Gb även om det kan skilja andra deteljer då det skiljer nästan 20 år mellan loken.
Tendrarna är helt olika, Ga har tysk lådtender mendan Gb fick helt nykonstruerad tender som närmas kan ses som treaxlig F-tender. E10 fick samma tendrar som Gb medan HNJ-loken (E9) hade lådtender som nog också går tillbaka till tysk lådtender då de var lika med de tyskbyggda E8-lokens tendrar. Ett E9 hade en fd E8-tender då den blev över när loket ombyggdes tanklok varför NOHAB inte byggde tender till det loket.
Ett E10 hade en tid en Gb/G5-tender som kom från ett Gb-lok.


Hela tråden: