Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 (2 bilder).Train staff (Fordon: lok)

av Leif B, Sunday, October 08, 2017, 10:29 (2364 dagar sedan) @ Leif B

Det ser ut att vara någon låg dörr i fronten? Littera okänd.
[img]https://i.imgur.com/wk1GL1s.jpg[/img]

På den övre bilden ser vi tydligt den sk "[i]tablet catcher[/i]" (mekanism för automatiskt utbyte av tågstav) under hyttfönstret.


Hittade en [link=https://www.flickr.com/photos/davidwf2009/5561088697]närmare bild[/link].

Sticker alltså tågstaven ut ur den där vid körning på sådan sträcka? Är även tågstavshållaren i banan automatiserad, eller hur fungerar den egentligen?


Så vitt jag förstår så är det bara själva överlämnadet av tågstaven som är "automatiserat" för att kunna ske vid högre hastighet och för att minska risken för personskador. När väl stavarna var bytta, skulle nog lokbiträdet plocka in den nya staven i hytten och förvara den. Hen måste väl också kontrollera att det var rätt stav (rätt stationssträcka angiven på staven).

Några bilder på [link=https://locksands.wordpress.com/tag/token/]manuell överlämning[/link]. Och e[link=http://www.embsayboltonabbeyrailway.org.uk/oldsite/photos/bb18.jpg]n bild här[/link], ryckt ur [link=http://www.embsayboltonabbeyrailway.org.uk/oldsite/stoneacr2.html]sitt sammanhang[/link]. Visserligen var sport bland unga eldare att kunna byta stav vid så hög hastighet som möjligt utan att klaga på smärtan i handen och utan att - ve och fasa - tappa staven och behöva stanna och backa tillbaka! Men helt förenligt med moderna tankar om "health and safety" var ganska det arbetssättet...

[link=https://www.youtube.com/watch?v=Kv7bjSIK_Fc]Manuella metoden [film][/link].

[link=https://youtu.be/kPh_Q93BYzo?t=34]Miss [film][/link]!


[link=https://www.youtube.com/watch?v=6vlHKgxfSWU]Här visas även tågstavsapparaturen på stationen [film][/link].


Hela tråden: