RETB (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, October 08, 2017, 14:06 (2386 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tågstavssystemet var givetvis dyrt, p g a problemet med tidvis obevakade stationer. BR och Westinghouse tog därför fram RETB = Radio Electronic Token Block, med teknik enligt namnet.


På Wikipedia (en) finns en artikel om [link=https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Electronic_Token_Block]RETB[/link].

Utmärkt! Mackie klagade över den dyra tågklareringen norrut, för så få tåg. På den kända turistbanan till Kyle of Lochalsh (Hebriderna) måste mellanstationerna Garve, Achnasheen och Stromeferry bevakas "for every wheel" (Oh, härliga gaeliska!) SJ knappast tvekat att köra
hela linjen obevakad och låta siste/sista knr slutanmäla trafikdygnet till tågledaren: Som
vid t ex vid gamla, danska Ålborg Privatbaner.

Kyle-sträckan saknade reguljär godstrafik. Visa extratåg körts till oljeutbyggnaderna i havet, men upphört.


Hela tråden: